Kattunge på vift

Gårdagen började med en påstridig dammsugsförsäljare som frågade om mamma och pappa var hemma när jag öppnade. Har bott ensam i 4 år men folk frågar ändå efter mina föräldrar. Lovely. (Not). Efter att jag klargjort att jag är student insåg han att jag inte tänkte handla. 

Efter att inte mindre än alla mina katter försökt smita ut genom dörren när jag pratade med honom frågade han om jag ville ha en katt till. "Haha" tyckte jag men han var allvarlig. 
Han sade att en liten kattunge följt efter honom i olika uppgångar och dessförinnan irrat runt på gården och ingen hade velat kännas vid den. 
Sagt och gjort, jag hoppade ut och hittade en liten utsvulten kisse jamandes alldeles hjärtskärande. Uppskattade åldern till ca 8 veckor även om jag initialt trodde att den var mindre. Vet inte vad den kommer ifrån men när man är så liten ska man inte vara ute alldeles själv. Och med tanke på hur mycket den satte i sig när jag gav den mat så var den rejält hungrig. 
Nåväl, har avmaskat lilluslingen, konstaterat att det är en honkatt och satt upp lappar. 
Förhoppningsvis har den rymt från någon trevlig familj som saknar och älskar den. Men jag vet ju inte hur långt den kan ha irrat runt, fast man tycker att en sådan liten kattunge inte kan ta sig så långt.

Precis som när jag tog hand om Jenna, en av min katter som jag hittade övergiven utomhus som liten unge, tar min stora hankatt hand om den lilla. Han tittar tålmodigt på mig medan lillkattan hänger och klänger på honom och leker med hans svans. Då och då putter han bort henne och springer iväg och efter honom hoppar den lilla kissan.
...Kontrasten är slående, stor skogishane på 5 kg och en liten tussig kattunge på betydligt mindre som anfaller den stora.

Lyssnar på en låt jag inte lyssnat på länge medan katterna rullar runt på golvet:
"Thurdays child" - Bowie

...Jag hoppas att den här historien slutar med att någon saknar henne...

Kommentarer
Postat av: Jenny/Katthemmet Kompis

Vilken ängel du är som har tagit hand om kattungen! Om du inte hittar ägaren kan du ju alltid testa med ett katthem. Vart bor du någonstans? /Jenny, Katthemmet Kompis.

2007-08-29 @ 19:14:59
URL: http://www.katthemmetkompis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0