Resonemang kring feminism

Läste en blogg som behandlade ämnet feministisk sexualpolitik och främst kritik av detta som tagits upp i en artikel. Omständigt inlägg där författaren lät en hel hög grodor hoppa ur munnen. Men en sak, förekom ofta - det "typiska" förminskningsargumentet,  som förekommer ofta när folk vill debattera om feminism.

Så fort man påpekar statistik och/ eller olika studier som visat på vissa tendenser bland olika grupper, ex. "kvinnor utsätts oftare för sexualiserat våld än män", eller "många yrken som domineras av kvinnor är underbetalda." så rapar många fram en groda som genast svarar:
"Men min grannes tjej tjänar mycket mer än honom."
"Det har jag ALDRIG sett på någon fest/ gatan/ krogen. Alla tjejer är alltid elaka mot mig när jag är full."
"Jaha, du har läst det i en bok? Och det är sant därför?...Näe just det!"
"Min flickvän har aldrig bla bla bla...!"som mynnar ut i en konversation som oundvikligen alltid avslutas med:
"Jag vet en kille som blev falskt anklagad för våldtäkt och hans liv är förstört nu och förresten är jag trött på att kvinnor utmålar sig själva som offer."

Men om jag nu skulle påstå att  jag läst i en bok att det finns gatubarn i Brasilien som svälter eller att det stod i tidningen att det finns 100 000 hemlösa katter i Sverige är det ingen som påstår att jag ljuger för att:
A - Jag aldrig själv varit i Brasilien och sett svältande gatubarn eller...
B- Jag inte gått runt i Sveriges skogor och räknat alla katter utan halsband och som ser undernärda ut.

Men så fort det gäller feminism, kvinnor, våldtäkt, diskriminering utgår alla från de kvinnor som finns i deras liv. För om flickvännen eller mamma aldrig blivit kallade hora (jag skulle äta upp hela min skosamlingen med en klick majonäs om någon hittar en kvinna, i vuxen ålder, som aldrig blivit kallad hora.) då kan inte någon annan heller ha blivit det. 

...Jag blir så trött. Så jävla trött. Så jävla trött att jag hade blivit lesbisk på heltid för längesedan om inte M hade funnits...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0