Kooperativ hyresrätt?!

Genom slopade statliga bidrag blir nybyggnation av hyresrätter för dyrt och endast bostadsrätter lönar sig att bygga. Mölndalsbostäder hävdar i GP idag att lösningen på problemet är kooperativ hyresrätt, där bidragen ersätts av att hyresgästen betalar en insats som sedan fås tillbaka vid flytt. Två ungdomar med fast jobb ska inte ha några problem med att låna även om det tydligen är mest äldre som varit intresserade hittills. Insatsen, för en trea, ligger på ca 1.2 miljoner och hyran på 5122 kr. 

Eh, det löser ju ingenting... Ingenting alls faktiskt. Inte för mig som är student iallafall. Det ironiska är dock om jag och min pojkvän skulle vilja hyra en trea via SGS (studentbostäder) skulle hyran ligga på mer än trean som Mölnsdalsbostäder har. Men aldrig att vi studenter skulle få låna ihop 1,2 miljoner på en bank. Vi skulle aldrig heller ha råd med hyra plus amorteringar. (Utan extrajobb skulle vi dock aldrig heller ha råd med trean hos SGS om vi typ inte valde bort, eh, mat)

Så vad händer med grupperna som inte har fast jobb? 
Många lever med på vikariat efter vikariat. 
Eller med studenterna?
Ska vi endast vara förvisade till SGS och andrahandskontrakt?
Jag bor i en tvåa som inte är en studentlägenhet och även om detta innebär att jag är förvisad till förorten har jag mitt eget kök, mitt egna badrum och jag slipper flytta om jag skulle avbruta mina studier. (Jag är uppvuxen i förorten så jag är immun vid det här laget.)

Som sagt, inga mer hyresrätter alltså. Så det kommer alltså blir slagsmål om de som finns kvar. Och grupper som ensamstående föräldrar, människor utan fast jobb, studenter samt pensionärer med låga pensioner kommer få slåss med näbbar och klor för att kunna flytta eller helt enkelt "stay where we are". Man måste ju älska Reinfeldt, för nu håller ju sig patrasket i förorten.

Kommentarer
Postat av: Hosanna

Det var ju inte det här jag ville ha. *suckar ljudligt* Känns som om regeringen har fallit på eget grepp. Med sådana metoder kommer de inte att bli långvariga, tyvärr.

2007-12-03 @ 17:34:52
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Elina

En sanning från verkligheten är att två av mina närmsta vänner har köpt ut sin hyresrätt och har fått ta lån, trots att de båda är studenter! Så går gör det... om man bara vill, vågar och tror.

/E.

2007-12-03 @ 22:46:32
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se
Postat av: Nancy

E: Vad man vågar och tror har ingenting att göra med huruvida en bank lånar ut pengar till en eller huruvida man har råd mer amorteringarna eller inte. Studenter är ingen kapitalstark grupp.

2007-12-04 @ 07:09:11
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Elina

Jag tycker att vad man vågar och tror har att göra med om en bank lånar ut pengar. Om du vågar ta steget att gå till banken är du ett steg närmare ditt lån. Om du tror på dig själv och det du talar för påverkar det personen du talar med. Hur du själv sänder ut ditt budskap påverkar vilken effekt det får. Du skrev att du som student aldrig skulle få ta lån och jag gav ett exempel på att det går! Därmed inte sagt att jag tycker att samhället fungerar för alla människor i dagsläget.

Du frågade mig en dag vad jag ogillar med förorten... Jag uppfattar dina ord som att du själv egentligen skulle vilja bo någon annanstans?

Och vad är "patrask" för dig? För mig är alla människor människor...

/E.

2007-12-04 @ 20:07:43
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se
Postat av: Nancy

E: Fina ord men faktum kvarstår att du behöver vara kreditvärdig med antingen borgensman eller någonting att "låna på" som en bil, lägenhet eller stor summa pengar. Knappt säkert att det räcker. Oftast är fast anställning det som krävs. Men inte alltid.

Jag går upp och ner. Jag är trots allt uppvuxen i förorten och klarar mig bättre än vad jag tror av och till.

Min sista mening var en ploj/ ironi av den klassindelande/-utestängande politiken som regeringen för. Ta inte allting ordagrant och så allvarligt!

2007-12-04 @ 21:06:28
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Elina

Hur jag "tar" saker hör också samman med hur du för ut saker. Så tänk på hur du formulerar dig och sänder ut ditt budskap. Om du skriver får du också räkna med att alla inte tycker eller uppfattar saker och ting som du.

/E.

2007-12-05 @ 12:10:35
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se
Postat av: Nancy

E: Jag skriver hur sjutton jag vill på MIN blogg. Jag kan inte bestämma hur du väljer att tolka och överanalysera allting men jag tänker inte ge upp ironi, sarkasm och stilistik pga att andra personers tolkningar. I såfall skulle min blogg inte innehålla MINA tankar, MITT språk och MINA resonemang.

Jag tänker INTE publicera/ svara på mer kommentar i denna meningslösa diskussion och vad du lägger i ordet meningslös är det helt upp till dig men jag ser det som ett tidslöseri. So there.

2007-12-05 @ 12:23:02
URL: http://negativenancy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0