Sick girl

Gårdagen var riktigt vidrig. Var tvungen att inhalera mycket Bricanyl för att kunna andas samtidigt som Pulmicorten gjorde sitt jobb och försökte hålla inflammationen i luftören i schakt, vilket  innebär att jag hostade upp slem, mycket och ofta. Slem, som var hårt och flerfärgat i mörka nyanser. Det rosslade i hela bröstet när jag hostade och huvudvärken kom smygande tillsammans med svårigheter att slappna av och sova (biverkningar av Bricanylen). Så, yeah, gårdagen var riktigt vidrig. 

Stress utlöser min astma. Det vill säga, känner jag mig stressad blir andningen tyngre och jobbigare men detta kan naturligtvis åtgärdas med medicin. Medicinen brukar dock inte fungera till 100 % när jag är sjuk och rimligtvis har mycket slem i lungorna och egentligen behöver att medicinen ska fungera bra. Denna tanke finns naturligtvis bak i huvudet extra mycket när jag väl är sjuk. När man dessutom inte är ensam och pratar med någon eller ligger nära någon så andas man mer och inte lika avslappnat som om man är tyst och ensam. Vilket innebär att sällskap när man är sjuk är stressande på grund att det sociala innebär att man kommer behöva andas bättre än vad man kan men att medicinen inte kan hjälpa fullt ut om det blir jobbigt. Vilket man i sin tur stressar upp sig kring. Vilket gör att man mår sämre. 
... Var nog ganska påfrestande igår, M verkade dock överleva. 


Vaknade för övrigt imorse med mer energi och har kunnat äta ordentligt och andas okej. And all is well.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0