Abort

Nedanstående inlägg gav bränsle till en förlängd kommentar-diskussion som närde lite reflektion och skrivlusta.

Många håller inte med mig, men jag tycker att abort inte är någon komplicerad fråga. Fri abort is the way to go. Jag är helt för även sena aborter (idag kan sena aborter tillåtas, efter särskilt tillstånd, till och med v. 22). Abortmotståndare brukar förargas över detta då det faktiskt har räddats barn från och med detta datum. 

Man skulle kunna debattera kring att huruvida dessa barn får ett fullvärdigt liv eller inte -  det finns forskning som tyder på många av barnen ifråga får tampas med komplicerad fysisk och psykisk problematik senare i livet. Det finns dock sådana som överlever och får ett fullgott liv. 

För mig är dock detta egentligen inte relevant, för jag ser som så att kvinnans rätt till självbestämmande kommer i första hand. Hon lånar ut sin kropp och livmoder till ett foster som sedan blir ett barn - att hon blivit befruktad innebär inte att fostret ifråga äger hennes kropp och att dess väl och ve kommer i första hand.

Att ge liv är en rättighet - ingen skyldighet. Man ska inte tvingas att föda ett barn som man inte vill föda. Man ska inte heller ges skuldkänslor å alla barnlösa pars vägnar - med det resonemanget skulle alla som har två ben ges skuld å alla amputerades vägnar.

Jag anser inte heller att några skäl till varför man inte ska få göra abort finns. Även om det handlar om en olycka, karriärval, familjeplanering eller bara allmänt vårdslöshet. Fri abort är fri abort för alla, inte bara för de som har motiveringar som folk anser som legitima och särskilt hjärteknipande.

Abortmotståndare vill gärna få kvinnor som genomgår en sen abort att framstå som slapphänta slampor som skrapar med lättja och som ser abort som preventivmedel. 
... Alla som genomgått en sen abort - det vill säga en skrapning, vet dock att detta inte är metod som används om och om igen för att man är för lat för att trä på en kondom. En skrapning är en ohygglig upplevelse. Men inte jämförbar med att tvinga kvinnor att föda fram barn som de inte vill ha.

Kommentarer
Postat av: Elina

Nu har jag även läst detta inlägg A-M... Känner igen många av mina tankar från min kommentar i ditt inlägg!:-)

/E.

2007-11-20 @ 23:23:20
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se
Postat av: Hosanna

Du skriver sakligt och tydligt. Håller med dig om att man inte ska pådyvla skuld för inte heller jag tror att det är ett enkelt val, om man nu ens alltid kan kalla det för ett val.
Fast för mig kvarstår faktum, barnets värde är ohyggligt mycket större än att man får ta bort det så jag är inte för den abortpolitik vi har nu.

Men tack för ett viktigt inlägg.

2007-11-21 @ 10:02:57
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Jamaica Slim

"Abortmotståndare vill gärna få kvinnor som genomgår en sen abort att framstå som slapphänta slampor som skrapar med lättja och som ser abort som preventivmedel."

Inget nytt under solen med adra ord. Ungefär sammaargument fördes av läkare i läkartidningen mellan 1950 och 1974. Troligtvis senare också.

2007-11-22 @ 17:13:44
Postat av: Nancy

Jamaica: Lite tråkigt att ingenting går framåt.

2007-11-23 @ 10:42:21
URL: http://negativenancy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0