Får man se ut som man vill på jobbet?

Ingen kan väl ha missat artikeln på Aftonbladets hemsida om killen som slingade sitt hår rött och som nu riskerar att få sparken om han inte färgar tillbaka det. Min åsikt är väl knappast särskilt förvånande. Klart som fan att han inte ska få sparken. Killen är dessutom skyltmonterare så jag förstår inte riktigt vad problemet är. Exakt hur tar kunderna illa upp av hans röda hår när han monterar deras skylt? Det är ju knappast som om de tar med sig honom hem för att träffa mamma och pappa?

Man ska se vårdad på jobbet, det är jag fullt med på. Hel och ren och allt det där dravlet. Vissa jobb har också speciella kläder, ex. polis, sjukhus med mera. Det är jag också med på. 

Men sedan kommer vi till kärnan i problemet.  Vad är vårdat? Vad är okej på jobbet?
Det är ett hyckleri hela saken egentligen:

En sminkad kvinna ser ut och känner sig fräsch - en sminkad kille är gay, hrm, ovårdad. Om han inte är metrosexuell och nöjer sig med hudkräm och bronspuder (för den där frääääscha beach-looken). 
Vissa kvinnor kan även ses så sminkade att dragqueens skulle böja sig i beundran - detta är okej då?
Men inte rött hår på en kille? ... Om det inte var naturligt då, still weird-looking, men man kan ju inte ge någon sparken på grund av genetik.

Jag med mina läpppiercingar skulle alltså få sparken trots att jag är noga med renlighet, kläder och smink. Om jag har en dålig hårdag och vill knyta upp mitt hår med en sjal är detta okej men om jag bär en större sjal på grund av religiösa skäl så kan det bli problem.
Om jag var oduschad av och till men tog ut mina piercingar? 

Och om man nu inte ser något fel i att låta folk bära religiösa symboler eller huvudbonader, varför skulle en läppring åka? Eller politiska symboler?
På vilket sätt har religion en högre status i ett sekulariserat samhälle? Är inte allt ovanstående egentligen bara uttryck för ens personlighet? Kan ideologi vara jämförbart med tro?

Alltså, varför piercingar, röda slingor på killar, sjalar etc. ibland inte anses vara okej är för att det finns idioter där ute som "störs" av hur folk väljer att uttrycka sig på utsidan för det "passar sig inte". Det ser inte trevligt ut eller annat skitsnack blir helt plötsligt giltiga argument trots att dessa speglar väldigt gamla könsroller och en utdaterad etikett. ... Som om mina piercingar gör mig mindre kapabel till att göra ett bra jobb. 

Det finns säkert många som tycker att det är mindre trevligt med folk med annan hudfärg men vi skulle aldrig ta dessa på allvar och bara anställa vita. 


Kommentarer
Postat av: Therese

Sjukt bra inlägg!

Håller verkligen med, och har själv upplevt problem för att jag har ett litet smycke i min underläpp. Jag menar det är 2000-talet nu, folk har piercings!

Jag kan gärna anpassa min stil efter mitt jobb lite grann och inte ha samma kläder jag har när jag träffar mina vänner t.ex. om det skulle behövas, men inte ens det hjälper. Folk stör sig något otroligt på piercingar, vilket stör mig. Det sticker liksom i deras ögon när man har smyckat "fel" kroppsdel.

När det gäller vissa jobb förstår jag att utseendet är extra viktigt, men om jag jobbar på ett café t.ex. skulle jag skrämma bort gästerna då bara för att jag har ett läppsmycke? Det är så irriterande! Det är ett café och vanliga människor inte kungen och Nobelfesten!

Och som du skriver - "Vissa kvinnor kan även ses så sminkade att dragqueens skulle böja sig i beundran - detta är okej då?" Det är något jag tänk på när jag besökt Åhléns och sådana ställen - många tjejerna som jobbar där ser ju förfan skrämmande ut med sina tusen lager smink, men det är tydligen okej...

Jag har till och med "censurerat bort" mitt smycke med hjälp av Photoshop på den bilden jag har i mitt CV så att de inte ska kunna välja bort mig på grund av den saken när jag söker jobb. Nu ser de den först när de träffar mig...

2007-11-28 @ 13:36:19
URL: http://terees.blogg.se
Postat av: Nancy

T: Hear hear!

2007-11-28 @ 13:40:48
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Therese

Föresten, var jobbar du? med tanke på inlägget liksom ;)

2007-11-28 @ 13:45:53
URL: http://terees.blogg.se
Postat av: Nancy

T: Jag studerar och jobbar extra inom vården. Där mina piercingar dock hittills inte varit några problem.

2007-11-28 @ 14:05:05
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Hosanna

Tack för ett mycket bra inlägg.

"På vilket sätt har religion en högre status i ett sekulariserat samhälle?"

På intet sätt alls blir mitt svar som bekännande kristen *ler*

2007-11-28 @ 19:05:52
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Jamaica Slim

Jag har jobbat på vissa ställen där cheferna skulle ha gått i taket och krävt att piercingar skulle ut med hänvisning till att det inte passade in i företagets "image". Jag har själv fått mina tatueringar ifrågasatta
när de har tittat ut under skjortärmen. Men som dum rebell valde jag att fortsätta använda kortärmade sjortor och fick chefen till fiende...

Appropå din kommentar om caféjobbet. Jag skulle nog säga att dt helt och hållet beror på vad för typ av café det handlar om. Ett där kundkretsen till 90% består av 65+:are kanske undviker ett fik där personalen består av tatuerade och piercade punkers. Men vad vet jag, live and let live så länge inte kunderna klagar.

2007-11-29 @ 20:12:50
Postat av: Nancy

J: Det enda man egentligen kan göra då är alltså att vänta till en viss generation dör ut? :)

2007-11-30 @ 16:47:07
URL: http://negativenancy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0