Lärare på youtube

Går man in på youtube och googlar "lärare" eller "teacher" får man upp förvånansvärt många klipp. Elever som retat upp lärare och sedan filmat med mobilen eller som bara tar tillfället i akt när det är problem på gång och filmat och vidarebefodrat. Helt avskyvärt. Antingen förstår folk inte att de inkräktar i folks privatliv eller så bryr de sig inte. Troligtvis alternativ två, generellt sett har ju inga privatliv nuförtiden och verkar inte vilja ha det längre. Nakenbilder på internet är snarare praxis än sällsynt. Men när man lagt ut en bild på internet har man tappat all makt över den och vem som använder den. 

Det sägs ju att vi är på väg in i ett övervakningssamhälle och det är nog inte helt fel. Personligen är jag dock mer paranoid om att bli filmad av mobilkameror ägda av privatpersoner än när jag sitter i en taxi eller en spårvagn.

... På en utekväll för ett par veckor sedan dök det upp en okänd kille och fotade mig och mina vänner. C störtade efter honom och försökte få honom att radera bilden. Hela saken kändes väldigt obehaglig. Varför var han tvungen att ha en bild på oss? Och lyckades hon att få honom att radera den? 
Nej, jag tar inte sådant som en komplimang.

... Kameror i mobilen kanske inte var världens bästa idé ändå?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0