Spädbarnsadoptioner?

Kd-politikern och abortkritikern Lennart Sacredeus vädrar sina åsikter i Aftonbladet. Lennart vill sänka abortgränsen och ser spädbarnsadoptioner som ett alternativ till abort. Lennart tycker att på grund av att så många par är barnlösa i Sverige idag skulle spädbarnsadoptioner vara a win-win-situation. Han fyller även i att mannen(fadern) ska få mer att säga till om. Han diskuterar även vidare att han tycker att det är tråkigt att svenska staten har en negativ inställning till att tonåringar föder barn.

Yeah okej, fyra saker:
1) Sedan när är kvinnor bebismaskiner? Självbestämmande någon? 
Vad JAG gör med MIN kropp är MITT val, ingen annans.
Det är synd om barnlösa par men det finns många barn runt om i världen som behöver en mamma och pappa. Att tvinga svenska kvinnor att genomgå graviditeter är inget alternativ för att gubbar som Lennart vill ha svenska barn till svenska föräldrar.

2) Att föda ett barn är ingenting som är lätt gjort, det är en svår och plågsam upplevelse som kan innebära många fysiska komplikationer för både mor och barn. Att sedan behöva gå igenom denna procedur ofrivilligt och adoptera bort sin bebis måste vara en fruktansvärd upplevelse. (Nio månaders ångest är inte att leka med)

3) Efter att en flicka gått igenom puberteten och fått sin menstruation kan hon bli gravid. Ungdomar har sex i allt lägre åldrar. Tjejer går igenom puberteten i allt lägre åldrar. Vill verkligen Lennart att tolvåringar ska tvingas att fullfölja en graviditet?

4) Varför existerar fortfarande den här diskussionen 2007? Kan inte gubbar som Lennart bara dö ut?! Vi behöver inte era föråldrade värderingar.

Kommentarer
Postat av: MT

1: För det första så har ingen snackat om att TVINGA någon utan bara om att upplysa om adoption som alternativ. Och beträffande att du själv bestämmer över din kropp så har du helt rätt, men det är ju inte BARA din kropp det handlar om, utan även det ofödda barnets! I Sverige har barnet inga rättigheter alls utan kan slängas som vilka sopor som helst!

2: Att föda barn är inte lätt nej,men det kan man ju tänka på INNAN MAN LIGGER RUNT TILL HÖGER OCH VÄNSTER UTAN SKYDD...

3: Kan man ha sex innan man är "byxmyndig" så kan man också ta konsekvenserna.

4: Diskussionen existerar för att vi i Sverige har en helt orimlig gräns för sena aborter, Idag överlever barn som föds i Vecka 22, alltså samma vecka som man helt lagligt kan döda det ofödda barnet! (Vi har fri abort t.o.m v18 men kan få särskilt tillstånd upp till v22!)
"Totalt beviljades 232 sena aborter 2002, varav 37 så sent som i 22:a veckan"

2007-11-20 @ 17:19:26
Postat av: Nancy

MT: 1) Barn har massor med rättigheter och stödjande lagstiftning i Sverige. Foster däremot är inga barn! Foster klarar sig inte utanför mammans kropp.

2) Alla ovälkomna barn kommer inte till av att man ligger runt till höger och vänster. Preventivmedel är inte 100 % och kondomer kan gå sönder. Å andra sidan är det inte upp till gemene man att döma folk efter deras sexvanor. Om man skulle ligga runt till höger och vänster ska det ändå vara okej att göra abort.

3) Fruktansvärt uttalande. Barn ska inte ha barn. USA ligger högst i statistiken med mest tonårsgraviditeter - är det något vi vill efterapa i Sverige?

4) Barnen som överlever så tidigt har oftast stora skador och lever med stora handikapp om de ens överlever sitt första år.

Du har en väldigt knepigt människosyn: barn ska tvingas förbli gravida och alla foster ska räddas till en existens fylld av smärta.

2007-11-20 @ 18:21:10
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: MT

1: Jag har en helt annan syn på vad som är ett barn än dig. Jag anser att ett barn skapas i befruktningsögonblicket, inte vid födseln.

2: Jag vet att preventivmedel inte är 100%iga men det är väl inte barnets fel? Ovälkomna barn kan bli välkomna vid adoption.

3: Jag håller med. Barn skall inte ha barn, men barn skall inte ha sex heller.
Denna fråga gäller inte i första hand minderåriga som blir gravida. De står för en försvinnande liten del av all aborter som utförs i Sverige. De flesta utförs av kvinnor i karriären som inte "har tid" att ha barn.

4: Här har du helt fel, jag har stor insyn i neonatalvården här i Sverige och de allra flesta som överlever i v22 blir helt friska och får ett fullvärdigt liv.

Med ditt resonemang så kunde vi ju låta bli att rädda, eller helt enkelt slå ihjäl alla som faktiskt föds i vecka 22. Vad är skillnaden mot att döda dem medans de är kvar i magen?

2007-11-20 @ 19:05:16
Postat av: Daniel

==Nancy

"Foster är inga barn"

Ok...vad är det då som gravida kvinnor bär i magen? En gris...ko? "Foster", "embryo" är mer en benämning på det fysiska stadium samt utvecklingsfas som vi alla gått igenom precis som pubertet och adolecens. Ja faktum är att vi människor utvecklas fysiskt från befruktningsögonblicket till 20 årsåldern ungefär. Och vi är hela tiden "homa sapiens" dvs människa.

Att sedan lagen säger en annan sak kan man ju inte ta som intäckt för att den är ok. På 40 och 50 talet i den amerikanska södern ansågs svarta vara lägre stående "ej människor" i lagen. Men jag tycker den lagen var kass ändå.

2007-11-20 @ 20:10:04
Postat av: Nancy

Daniel: Foster är inga barn i det perspektivet att jag inte anser att dessa bör åtnjuta de rättigheter som barn har, exempelvis, rätten till liv. Därav benämningen foster.

Må så vara att vi alla är människor, men i 20 års åldern klarar jag mig själv medan när jag ligger i mammas mage gör jag inte det.

Ja, det är väl tur att vi utvecklats från den tiden och den tidens människosyn. Men med ditt resonemang kan vi skrota hela rättsystemet pga vilka värderingar vi eventuellt kan ha i framtiden.

Sedan tycker jag inte heller att debatten av att det utförs 37 sena aborter i Sverige per år är jämförbar med de svartas situation i USA på 40 och 50-talet. Det är att förminska den och rasism i allmänhet.

2007-11-20 @ 20:23:50
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Elina

Nu har jag läst ditt inlägg A-M och kommentarerna här... Ord väcker åsikter.

Jag tycker att du MT får det att låta som att människor använder abort som ett slags precentivmedel, för att människor som du skriver "ligger till höger och vänster". Ska man hindras att göra abort som ett slags straff på "oförstånd", är det vad du menar? Det finns andra aspekter, som att man i situationen inte tänker sig för gällande preventivmedel, att man som A-M säger använder preventivmedel, men att det sker en olycka.

Tycker att du får det att låta som att abort är ett "litet ingrepp" som går en kvinna oberörd förbi... Det är lätt att snacka, tycka och tänka kring teoretiska termer, men tänk om du själv satt där med en partner, som blivit gravid trots att ni inte vill ha barn, men ni får inte göra abort!

Jag tycker inte att man ska göra abort för att ens barn KAN få skador och komplikationer senare i livet. Det kan man aldrig veta. Och vem bestämmer vad ett "gott liv" är? Alla människor har svårigheter på olika sätt och det finns inga garantier för att livet blir "lättare" för att man gör abort för att ens barn KAN få skador i ett senare skede. Jag tycker helt enkelt att det är upp till var och en att bestämma hur man vill göra med sin kropp, sitt liv... Det är bara en själv som vet hur det känns inombords och jag tror att varje människa fattar beslut som är så "bra" som möjligt utifrån den man är i den situationen. Det är inte omgivningens sak att döma eller granska.

/E.

2007-11-20 @ 23:20:15
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se
Postat av: jonas

Nancy, jag vet inte vad som har varit roligast ikväll? att läsa artikeln i aftonbladet eller kommentarerna på ditt inlägg.

Fast jag tycker du svarar bra.

Postat av: Nancy

Daniel: Inte jag heller!

Elina: Hear hear.

2007-11-21 @ 06:22:49
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Blue

Barn är inte lämpade att bära fram ett barn. Se bara på djur som betäcks för tidigt.. de stannar i växten.

Alltså jag håller med dig Nancy kort och gott

2007-11-21 @ 11:43:10
URL: http://himmelellerhelvete.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0