Vägra barn - rädda miljön?!?

Camilla Henemark uttalar sig i Aftonbladet om att hon inte vill ha flera barn för att jorden redan är överbefolkad och har begränsade naturresurser. Maria Wetterstrand (mp) besvarar hennes argument med att barn är det mest fantastiska man kan uppleva och att det är barnen som gör jorden värda att rädda.

Yeah, okej:
1) Jag ser Camilla som saklig i sitt argument, det vill säga - för många människor, för lite resurser, detta är mitt ställningstagande. Men varför måste Maria pådyvla diskussionen att barnen är det mest fantastiska man kan uppleva?
... Det är väl knappast ett motargument och knappast något som är generellt gällande?
Jag tror säkert att det finns föräldrar därute (och människor utan barn) som absolut inte skulle ställa sig bakom det uttalandet.

2) Alltså jag tror inte att Camilla menar att alla ska sluta skaffa barn utan att vi ska ta hand om de barnen som finns i världen. Och att resurserna inte ens räcker till det. Varför skaffa biologiska barn då?
Ens barn är ens barn. Ett adopterat barn är lika mycket ens barn som ens biologiska. Kärlek som kärlek.

Personligen gillar jag detta argumentet. Inte för att jag ser det som vinnande (eller inte), utan för att det ska bli kul att droppa det i nästa oundvikliga skaffa-barn-diskussionen som folk inte kan låta bli att ta upp hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0