Angående MP:s sågade våldtäktslagstiftning

Okej, jag anser mig själv ha en hygglig allmänbildning men tyvärr är jag inte så insatt i juridiska termer och brottsbalken som jag önskade (dock bättre insatt än gemene man i mitt tycke). Så jag tänker inte och kan inte ge mig in på ett långt analyserande inlägg angående åklagarnas svar på MP:s förslag men visst man kan man tycka till ändå.

Åklagarna anser sig inte att ovidkommande frågor hör hemma i rättegångar, och det är väl ypperligt sant men jag förstår inte varför frågor kring de åklagade männens sexvanor skulle vara ovidkommande. De är väl snarare väldigt intressanta.

Frågor kring en kvinnas sexliv/ samliv/ utseende ses som intressanta då hon kanske har haft rough sex förr, varit velig med att säga nej/ ja, burit string eller haft en urringad tröja - dessa saker ska alltså hjälpa till att misskreditera henne så hon omöjligen kan ha blivit våldtagen.

Men en mans sexliv är helt irrelevant. Hm har lite problem med logiken här?

I "Flickan och skulden" av Katarina Wennstam kan man läsa om skräckexempel där åtalades domar inte tagits upp trots att man kan tycka att det är jävligt relevant att veta att någon som står åtalad för våldtäkt har blivit dömd för våldtäkt en gång tidigare.

Näe det är sant, bara för att man blivit dömd för ett brott innebär det inte per automatik att man är skyldig nästa gång man är åtalad.
...På samma sätt är det också sant att bara för att man har string/ urringad tröja vill man inte ha sex med vemsomhelst, man kanske inte vill ha sex alls utan bara vädra rumpa och tuttar?!
Har man haft rough sex innan eller varit lite velig med att säga ja/ nej så innebär det inte att man vill bli spankad och pissad på av sina nästa partner/ vemsomhelst eller att ens nästa nej får mindre tyngd!

Vi tjejer borde vara livrädda över att gå ut överhuvudtaget, inte för att våldtäkter är så vanliga att man blir överfallen precis utanför dörren utan för att om man blir våldtagen - lycka till med att få killen/ killarna fällda. 

Kommentarer
Postat av: Hosanna

Bra. Som vanligt klarsynt. Tack!
Jag är mer rädd för folks fördomar än för våldtäkten i sig... *vet*

2007-10-15 @ 18:16:43
URL: http://hosannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0