Inför grov aktsamhet - Leve Elvy Wicklund!

Norgeskämt och dyra priser aside, norrbaggarna har en del som är riktigt bra: musik (Jag citerar Nemi: det är inte för inte som norge är i formen av en elgitarr) och begreppet grov aktsamhet.
Detta innebär behandlas i artikeln: GO! och innebär mer konkret att man inte komma undan genom att påstå att man inte förstod att kvinnan inte ville ha sex pga. att hon kanske var berusad eller att vederbörande var det pga. att man i normala fall förstår ett nej och är aktsam.

Samma resonemang återfinns när det kommer till att döma för vållande till annans död istället för mord pga. olika omständigheter. Hursomhelst, Elvy för ett klarare resonemang i ovanstående artikel. LÄS DEN!
Hon låter påläst och hon säger det bra! Och hon finns med i flera tidningar! Jävligt bra Elvy!

Det här med norsk vs. svensk lagstiftning (i just det här avseendet) är intressant och hade jag inte halkat in på annat pga. begränsade teman är det något jag själv skulle velat basera min förra B-uppsats (samhällskunskap) på. Juridik är mer intressant än vad man tror. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0