Överklassmisshandel

- Jag vill markera, självklart, mot det onödiga våldet. De unga borde inse vilka konsekvenser våldet får, säger kronprinsessan. 

Ovanstående citat återfinns på aftonbladets hemsida och gäller dödsmisshandel av en 16åring i Stockholm. Omtalat och väldigt onödigt. Sure, det är vidrigt och pojken förtjänade onekligen inte detta. 

Men, men mord på ungdomar (på barn, gamla, mittemellan - på människor) sker tyvärr hela tiden och jag blir förolämpad av mediatäckningen av mordet kring denna enda pojke. Medan andra människors tragiska död reduceras till en notis blåser stormen kring Ricardo (son till en krögare, jo men tjena...) starkt. 
Kompisar organiserar anti-våldsmanifestationer och Kronprinsessan vill markera sitt ställningstagande gentemot det onödiga våldet (...när skulle det vara nödvändigt?) i egenskap av vän till familjen.

Arbetarklassen kan alltså dö som flugor men en enda krögarunge får nationen att vakna till.

(Det riktigt kliade i fingrarna och jag kunde inte låta bli att avsluta med att dra in klassperspektivet, för är inte det kärnan i frågan? ... hur vissa människors liv är värda mer än andras?)



Kommentarer
Postat av: Hosanna

Skriv, skriv...så slipper jag göra det. Har också alltid undrat varför vissa liv är mer värda än andra. I min värld (den bästa av världar) är alla lika mycket värda. Nej, jag är inte kommunist. Jag är inte arbetare (borgarbracka kallade chefen mig)...men är människa...

2007-10-08 @ 19:00:11
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Johan

Blir du förolämpad av nyhetsrapportering avseende dödsmisshandeln så är du otroligt lättkränkt och inskränkt.. Det här är ingen klassfråga. En händelse som den här hade fått lika stor uppmärksamhet oavsett offrets och förövarnas bakgrund (jmf dödsmisshandeln på Kungsgatan härom året. Nyhetsvärdet ligger i att det är ett gäng tonåringar som dödat en annan tonåring. /Johan

2007-10-08 @ 20:03:28
Postat av: Nancy

Johan: Håller absolut inte med dig och det är bara att gräva lite Mediearkivet och följa upp hur olika ungdomsbrott skildras och hur stort utrymme dessa får.

Nyhetsvärdet ligger snarare i att denna typ av "person" har råkat ut för denna sortens brott.

2007-10-08 @ 21:41:36
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Ullstrumpan

klart som sjutton att vissa dödsmisshandlar och våldsbrott får mer publicitet än andra..det har du helt rätt i..för en tid sen var det en dödsmisshandel i Blekinge och det var inte lika massmedialt intressant...Nu sist så var det ju nära bekanta till kronprinsessan och då är det mer fokus...så är det bara,så det ÄR skillnad på folk och folk.Min dotter skrev insändare om det men av någon anledning så har inte den insändaren kommit in i tidningen....

2007-10-11 @ 14:48:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0