To wear or not to wear fur?

Läsarkommentarer är en bra inspirationskälla, no doubt, och jag gillar att bitcha om saker så varför inte bitcha lite om pälsbärarna?

Okej, min åsikt är inte särskilt svår att gissa. Är vegetarian (all the way, inget fusk med fisk här inte) och kattsamarit i själ och hjärta. Även om jag inte är lika fanatisk som vid fjorton firar jag nästa år tio år som salladssnaskare och hurra hurra vad duktig man kan vara då!

Nämen seriöst, varför bär man päls? Varför?
Jag förstår det inte alls. Det är ju knappast som om vi behöver varma pälsplagg pga vårt istidslika klimat. Och även om den svenska vintern biter i kinderna finns det en uppsjö av alternativ. 

Det är inte heller särskilt snyggt och päls luktar. Luktar visserligen inte "död" men riktig päls luktar lite unket oavsett hur "välskött" pälsen ifråga är. Det är ju ett biologiskt material som malar och andra insekter mer än gärna sitter tänderna (...har de tänder?) i.

Det är dyrt och det luktar unket. Inte mycket att hänga i granen med?!!

Men om man shoppar det second hand då? Eller rent av ärver det?
Att köpa second hand är väl alltid bättre än att köpa nyproducerat, återvinning och sådant. Men ändå. I så fall borde väl det gälla alla kläder man köper för att gälla som konsekvent argument, att man verkligen shoppar vintage för miljöns skull - inte bara när det passar en.

Sedan när är "det är faktiskt arvegods" något som fungerar som argument?
Jaha, i sann spara anda borde man väl isåfall använda allt som man ärver i så fall. Om man nu gör det för att sakerna betyder något och är familjehistoria och man inte vill slösa.
... Jävligt intressant att det bara var farmors minkstola som "betydde" någonting och var "familjehistoria" - inte någon av hennes mindre smickrande städklänningar eller fotriktiga pumps.

Nejmen, om jag ska vara seriös en stund. Päls är fortfarande (sorgligt) nog ett statusplagg. Tyvärr. Spelar ingen roll hur folk försöker rationalisera det. Det finns inget argument som håller för att bära det - i synnerhet inte som att det finns många fina fuskpälsar därute i affärerna.

Att bära päls med stolhet innebär egentligen att man är en blodtörstig jävel. Inte slaktas mindre djur pga. folk är ärliga om att de gillar att bära lik men min dag skulle iallafall förbättras lite om det jävla hyckleriet kom upp till ytan.


260095-57

Kommentarer
Postat av: Hosanna

Jag har päls...*hukar mig för tomaterna*... men har väl gått upp ngt kilo de senaste tio åren så den stramar lite. Bärs således inte frekvent.
För mig har den varit en räddning eftersom jag fryser konstant. Med ull och päls kunde även jag vistas ute förr.
Numera finns ju fleece och vindtäta material så jag når inte fryspunkten lika ofta.
Men att bära som statusplagg... jag har sett det och tycker nog helt ärligt att det är lite tantigt och löjeväckande.
Tycker f ö precis som du att arvegods eller gåva inte riktigt kvalar in som gångbara ursäkter (fick min av gammal tant) antingen är man för eller emot. Själv tycker jag att päls är ok, liksom skinnstövlar... däremot kan jag inte försvara elfenbenstangenter på piano hur gamla de än är. Tjing!!

2007-10-03 @ 20:53:34
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Elina

Gahh! Vilken hemsk bild A-M!!! Noway, ingen päls i min garderob, någonsin...
/E.

2007-10-04 @ 12:56:41
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0