Vad sexualkunskapen/ samhällskunskapen borde innehålla

Jag är medveten om att det vanliga kuk-i-fittan-blir-ett-barn-så-skyddar-du-dig-köret är viktigt and shit att ta upp i sexualundervisningen. Tycker dock att det tar upp för mycket av utrymmet och lets face it, att förändra attityder i samhället börjar i skolan i och med att skolväsendet motvilligt har dubbats till uppfostrare av morgondagens generation.

Men gud vad jag önskar att elever kunde få lära sig vad "uppsåt" innebär i en juridisk mening för att förstå innebörden i när våldtäktsmän frias trots att det är bevisat att kvinnan utsatts för sexuellt våld. Jag vill att de ska förfäras över hur många våldtäktsfall som döms som sexuellt utnyttjande. Jag vill att de ska ryta till och protestera över ett rättssystem som ser på fulla kvinnor som ting som inte kan våldtas. 

...En full kvinna är en hjälplös kvinna, hur kan det automatiskt innebära ett lindrigare straff att våldta en hjälplös kvinna?


260095-56

(En bild som är snodd från sparka-tillbaks.nu. En kampanj mot sexualrelaterat våld.)

Kommentarer
Postat av: Hosanna

*skriver under*
Det är så förnedrande att det inte ska räcka med att bli våldtagen, sen ska man skämmas också...

2007-10-01 @ 17:37:13
URL: http://hosannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0