It's a mans world, för att citera kära miss Cherry.

Läste GP på jobbet (noggrannt) för att få tiden att gå och lusläste artikeln med rubriken "Skev fördelning på högskolan" (...som jag inte orkar länka till för jag skyller på min lata mac som krånglar till allting). Hursomhelst, Maj-Lis Sjöbäck, utbildningsdirektör på lärarprogrammet tror att killarna inte är intresserade av läraryrket på grund av att det betraktas som ett lågstatusyrke och fortsätter:
"Vi måste arbeta med att få bort den stämpeln. Män är viktiga i skolan, elever behöver få manliga perspektiv och manliga bilder."

Eh, ursäkta mig Maj-Lis, det enda som förmedlas i skolan är ju ffs bara manliga perspektiv!
Istället för jämlikhet och variation har man kvinnodagar i skolan. Jag kan rapa upp flera studier som granskat läroböcker och hur överdrivet överrepresenterade män är i böckerna. Hur könsroller  och stereotyper fortfarande finns kvar i bilder och texter i skolböcker. Hur pojkarna tar mest plats i skolan och dessutom uppmuntras till detta. Att varje tjej i skolan får genomlida att tafsas på och kallas hora.

Jag förstår vad Maj-Lis försöker få fram, jag tror att varje arbetsplats mår bättre av en 50/ 50 fördelning mellan könen. Balans är bra! 
Men fan vad jävla klumpigt hon uttryckte sig då!
...Manliga jävla perspektiv är väl det minsta eleverna behöver och som om man måste ha en snopp för att bara prata om vita män på alla jävla lektioner.

Vad Maj-Lis kunde och borde ha sagt:
"Överrepresentation av något kön ger inga gynnsamma effekter och jag tror att dagens elever skulle tjäna på en lärarkår med jämn fördelning mellan kvinnor och män."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0