Stureplansvåldtäkterna

Metro har idag med en intervju med en av de anklagade Stureplansprofilerna. Jag antar att hans syfte är att försöka "rädda sitt rykte" eller få ut hans version men jag skulle inte påstå att han lyckas vidare bra.

Sms:en som utväxlades herrarna emellan dagen efteråt tas kort upp i artikeln men finns i sin fulla version på internet:
"Vi berätta inte det med X för någon. Men fan vad Gött det är förnödering. X är vår gängHora och så ska det vara."
"Tyst som i graven ha ha. Ja hon är underbar."

Killen (21åringen) försvarar detta med:
"Det är ett privat språk som jag använder med mina kompisar, som inte betyder exakt vad det står ord för ord. Skulle man läsa vår smshistorik skulle man fatta att hora används så ofta att det inte får någon laddning."

Yeah okej, skämtsam jargong vänner emellan kan bli grov och skämtsam men jag köper inte argumentet därför att:

1) Skillnad på att skämta vänner emellan och att använda ett grovt språk om en annan, tredje person. Visar snarare på en ganska sjuk kvinnosyn.

2) Det relevanta är väl inte att kvinnan refereras till som gänghora utan att killarna kommer överens om att tiga om det. Sex mellan tre vuxna i samförstånd är väl knappast något man måste tiga om?!
Det markerar en viktig sak. Att killarna redan här är medvetna om att de gjort fel.

Och det som är grymt relevant är väl också att det styrkts (medicinskt) att kvinnan utsatts för sexuellt våld. Domen från tingsrätten lyder:
"Vid undersökningen konstaterades att målsäganden företedde tecken på våld mot ansikte, huvud, armar, bål, underliv och ändtarm..."

Tydligen ska en fjärrkontroll förts in i flickan underliv? HALLÅ?!

Min personliga favorit är när killen förklarar i artikeln:
"Jag tycker inte att vi var aggressiva. Vi hade sex som innebär att man har slag på rimpan och att man har hårdhänt sex. Det är inte aggressivt för mig. Aggressivt är när man vill någon illa."

Slag på rumpan ger knappast skadorna som radas upp i domen från domstolen. Aggressivt sex är det väl ganska klart att de haft annars hade väl flickan ifråga inte haft några skador?!

Dessutom blir jag så jävla trött på hela den här debatten för att folk inte förstår att friad i rätten inte per definition innebär att man är oskyldig. 
Har inte vi alla sett tillräckligt med amerikanska polis/ advokat/ brott-serier för att förstå att teknikaliteter kan få den mest härdade brottsling friad?
(Ja, jag förstår skillnaden mellan svenska och amerikanska rättssystemet, försöker bara göra en talande liknelse.)
...Att man dessutom frias i en instans (HD) och inte i en annan (Tingsrätten) handlar ofta om olika tolkningar om lagen som kan gränsa till varandra.

Dessutom är svensk lagstiftning gällande våldtäkt och andra sexuella brott inte särskilt trevlig. Samhällets vidriga attityd är än värre. Ser på flera hemsidor när jag googlar "Stureplansprofilerna" att en grupp människor tycks tro att kvinnan gör detta för mediauppmärksamhet.

Ja, verkligen, för det är verkligen en jävla status i att bli utpekad som våldtäktsoffer. Rätt ofta är det de våldtagna kvinnorna som utesluts ur samhället och utsätts för förtalskampanjer (även om gärningsmännen döms). Jag tror knappast att kvinnan skulle genomgå en rättegång och det som det innebär pga hon skulle vara mediakåt. Dessutom om hon är så jävla mediakåt varför saknar jag henne utfläkt i massa artiklar om dittan och dattan? 
Oftast kommenterar hennes advokat åt henne då kvinnan själv har avböjt att kommentera eller så är enstaka citat med.

Jag önskar att många kunde läsa upp sig på problematiken kring sexuella brott. Att våldtäkt ofta är ett maktmedel för män där många inte ens får utlösning. Det handlar alltså om makt, skeva syner på sex och kvinnor inte om en puckelryggig man som är utstött från samhället som bara får knulla om han drar in flickor i buskar.
(Oftast, endast 10 % av våldtäkterna sker utomhus, endast 20 % av alla våldtagna våldtas av en för dem okänd).

Det ÄR för jävligt att lagstiftningen ser ut som den gör, det ÄR för jävligt att dessa killar går fria och det ÄR för jävligt att alla gömmer huvudet i sanden och tycker att såvida inte kvinnan helst dör på kuppen försvarandes lem och fitta så kan hon omöjligt blivit våldtagen för riktiga kvinnor har värdighet och kurage nog att alltid slåss, att bitas, att vara blodiga och sönderslagna och riktiga kvinnor väljer hellre döden eller så är de bara osäkra på i vilken säng de legat i. 
...Nämnde jag att det bara är ärbara kvinnor som får våldtäktsmän fällda? Alla oskulder kan alltså andas ut. 


(Letade som satan efter domslutet från HD på nätet men hittade nada. Någon som vet om en eventuell länk?!)

Källor: Metro 070927, Katarina Wennstam "Flickan och skulden", Josefin Grände "Våldtagen?"
...Lika bra att lista källor innan någon näsvis besserwisser sticker upp näsan och påpekar att allt naturligtvis måste vara taget ur luften.


Kommentarer
Postat av: Hosanna

Bra rutet, syster! Uppskattar dina klara samhällsanalyser.

2007-09-27 @ 16:03:06
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Nancy

Hosanna: Alltid kul med uppskattning! ...och roligt att någon orkar läsa min långa inlägg! :)

2007-09-27 @ 21:56:22
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Elina

Jag orkar också läsa dina lååånga, intressanta och fängslande inlägg med tankar kring sådant som sker och händer:-)
Kram
/E.

2007-09-30 @ 01:02:39
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0