Utsatt för våldtäkt? - Josefin Grände

Beställde två böcker som belöning efter att jag gjort klart min komplettering som legat och släpat sedan förra vårterminen (skäms på mig!). Båda skrivna av Josefin Grände: "Utsatt för våldtäkt?" och "Jag kallade det aldrig våldtäkt."
Böcker som rör ett svårt område som alltför många människor vet för lite av. Folk som man pratar med har helt sjuka uppfattningar om vad våldtäkt är och inte är. Även ungdomar kan vara väldigt konservativa (...vad hände med den nya upplysta generationen?). 

...Det började med att jag läste Katarina Wennstams böcker, "Flickan och skulden" & "En riktig våldtäktsman" och blev mörkrädd.  Fortsätte och läste en avhandling av Stina Jeffner* "Våldtäkt typ" (som är en av Wennstams referenser i Flickan och skulden) och mådde illa.


                 260095-40

* Stina Jeffners avhandling bygger på intervjuer med skolungdomar.

Kommentarer
Postat av: Hosanna

Tack för boktipsen! (hittade dig via nybloggat).
Grymt viktigt ämne och alltid lika aktuellt... för visst ska vi fortfarande skylla oss själva när det händer...och när det händer....händer det då verkligen eller är det bara en tankeproduktion?

2007-09-19 @ 15:03:05
URL: http://hosannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0