Ingen spårvagnstrafik till Angered

Ledningsraset imorse var ypperligt tajmat med löningsdag och fint väder vilket alltid innebär att massor med folk ska till stan. Att det tog mig lite över en timma att ta mig till stan är väl i sig lite mera förvånande än Västtrafiks inkompetens. Visst, akutläge med rasad ledning och jävligt jobbigt att hantera (hur sjutton skrapar man fram tillräckligt med ersättningsbussar liksom?) men man tycker ju att det skulle vara lite lättare att ta sig hem sedan flera timmar senare. Oh I was so wrong. Alltså, på vägen hem, det var fan upploppsstämning, alla skulle på och ingen fick gå av och alla gamlingar och handikappade hade ingen jävla chans. Jag är fruktansvärt skillad i trängande (uppvuxen i ett antal förorter) men fyra bussar hann passera och fyllas upp innan jag kunde komma på med livet i behåll.

Det som dock var mest upprörande är när jag hör ett par trafikledare snacka (de försökte hantera folksmassan vid gamlestadstorget) och det var tydligen sju bussar som trafikerade sträckande fram och tillbaka. Que?
Och minst hälften av de var enkelbussar (de fyra bussarna som passerade mig var just enkelbussar). En enkelbuss ersätter inte ens hälften av en spårvagn och vanligtvis i rusningstrafik går det tre spårvagnar till Angered, en spårvagn ungefär var femte minut och detta ersatte de med sju enkelbussar (tur OCH retur mind you) - tänkte de med röven eller?
Att ingen är allvarligt skadad är inget annat än tur. Man blir arg när man tänker på hur tungt belastad kollektivtrafiken vanligtvis är ut hit och att de som ändå har underlag med denna kunskapen ersätter med för få bussar. Och jag är fullkomligt övertygad om att någon rikare och poshare förorts invånare inte skulle behövts fraktas som ihoptryckta boskap fram och tillbaka i bastuvarma bussar. Man kände sig som en boskapstransport i tredje världen, vilket är lite ironiskt med tanke på att vagnarna till Angered vanligtvis brukar refereras till som boskapstransporter i mindre lyckade och snäppet rasistiska skämt. Kanske vore mer pk att jämföra bussturen med en tonfisks eskapader i en konservburk?

260095-218

260095-219

260095-220


Kommentarer
Postat av: Elina

USCH!!! Jag avskydde de dagarna, när spårvagnstrafiken inte fungerade och de ersatte med bussar. I denna stund när jag läser din blogg inser jag hur jag verkligen inte saknar Götet, de långa avstånden, alla människor och stressen...

By the way så kommer jag till Götet mellan den 21 och 25 maj. Vi gotta ses!?!

Kramar
/E.

2008-04-25 @ 22:03:05
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se
Postat av: Nancy

E: Well, each one to his/ hers own. :)
Jamenvisst, problemet är bara att jag lämnar in uppsatsen 23 maj så det kanske blir bäst efter då för jag kommer vara fruktansvärt stressad...!

2008-04-25 @ 22:18:53
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Elina

Javisst, vi kan väl bestämma något preliminärt, så jag kan planera lite?

/E.

2008-04-26 @ 18:26:37
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0