Acceptera att du är ful för fan!

Tycks vara den rådande meningen.

Läste ett väldigt bra inlägg idag av Johnny Scharonne som fick tankarna att vandra och när jag väl kastade mig in i en forumsdiskussion om vad killar "egentligen" tycker om sminkade tjejer exploderade hjärnan av åsikter. Konsensus tycktes råda i tråden att osminkade girlies är hetast. Några drog också till med att sminkade tjejer är osäkra (undertecknad fick ett par dängor av denna lite förenklade kritik) och bimbos med dåligt självförtroende. Undertecknad blev fly förbannad av detta för faktum kvarstår: ehr... WRONG!
Alltså, att folk har sina personliga preferenser tvivlar jag inte på: vissa killar gillar osminkade tjejer allra bäst och jag älskar rödhåriga allra bäst, it's all good, men detta är inte generella preferenser som gäller i samhället. Tyvärr.

Först av allt: smink kan vara en kreativ aktivitet som är fruktansvärt roligt att ägna sig åt. Många sminkbloggar har bilder på färggranna konstverk, där handlar det inte om någon skam som gör att man draperar sig i puder och kletar in krämer. Men smink kan också vara ett sätt att gömma sig givetvis. Själv är jag tvådelad: jag har kass hy och uppskattar de flesta sätt som kan gömma/ förminska akne och ärr men samtidigt är smink kul. Jag gillar verkligen att sminka mig själv, mina vänner eller frisera dem. Det är en del av mitt pysslande, jag har alltid gillat att måla/ teckna, sy, skapa, klä ut mig etc - smink är bara ETT uttryck bland andra.

Hursomhelst, back to business, jag blir så trött på folk, varför kan ingen bara erkänna att 90 % av alla människor är ytliga i den första kontakten med andra människor? Jag menar, jag tycker inte heller att det är bra, men vem väljer tjejen med pizzafejs när man kan få värsta-fräscha-släta-hy-tjejen?
För smink är inte bara kajal och rött läppstift. Det verkar också de flesta ha missat, det är mååånga som sminkar sig "naturligt" och förvånande många killar tror att det är naturligt. Vi sminkvana brudar fattar dock direkt att det är minst ett lager av foundation, lite concealer, en puff puder och färgade ögonfransar om mascara anses för mejkat. Och den här förbaskade plattityden: "Men varför måste tjejer dölja sig och gömma sig under smink? Luktar osäkerhet! Var er själva, vi killar är inte så ytliga som ni tror, buhu buhu buhu...".
Ur den synvinkeln kan vi väl alla vara oss själva?
Sluta med rakning, vi är naturligt håriga!
Sluta träna, vi är ju faktiskt naturligt feta/ mulliga/ otränade/ slappa!
Sluta använda parfym och deo, vi luktar ju naturligt ingenting förutom svett!
Sluta klippa håret, vi är ju naturligt lånhåriga med slitna toppar!
Sluta tvätta håret, vi är ju naturligt smutsiga!
Sluta ha snygga kläder, vi är ju naturligt nakna (och fula)!
Nähe? Jamen precis, det var väl det jag trodde.

Newsflash: alla människor (ergo tjejer OCH killar) vill naturligtvis se så bra ut som möjligt, vissa anstränger sig mer än andra förvisso, men det är inte så att 90 % av alla killar inte uppskattar om en tjej gör sig i ordning precis som vice versa för tjejerna. Samma nötter som säger att alla sminkade brudar är osäkra fån brukar vanligtvis vara samma nötter som säger att tjejer är naturligt omvårdande av naturen. Varför mecka med naturen tjejer? C'mon liksom. Samma nötter sitter sedan och tittar på porr innehållandes de mest mejkade brudarna inom filmvärlden (kroppsmink hello!!?).

Jag är inte för mer ytlighet naturligtvis, det ska inte vara ett tvång med ett visst utseende. Jag är som alltid för att folk öppnar ögonen och ser lite längre än vad näsan räcker dock. Dessutom, det fucking mest uppenbara: alla tjejer sminkar sig inte för att "skaffa" karlar. Ur den synpunkten borde alla sluta efter de håvat in en man men så är det ju inte. Allting vi brudar gör är inte för er män. Visst, jag säger inte att det inte finns de som mejkar sig extra mycket i åtanke för någon annan, precis som det finns de som ger blanka fan i vad kreti och pleti med kuk tycker och inte tycker. Det ena utesluter inte det andra. Är det dessutom inte lite egotrippat att tro att alla tjejers värld cirkulerar kring pojkars preferenser? Som om ni klär på er kläder varje dag oroandes över våra preferenser?
Ah precis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0