Banana split cake

Bördan flyttades från lillasyster till storasyster och vips erbjöd jag mig att baka tårtan till farfars födelsedag på fredag. Okej okej, lite mera husmor-ish men men. Jag hatar vispgrädde och framförallt gräddtårtor och de flesta recept jag hittade på svenska var ganska intetsägande och/ eller vräkta i grädde så jag vände mig till the holy grail of desserts: Amerikat. Tacka fan för att Houstons invånare genomsnittligen är fetast i USA för jag hittade en sida med "southern food" som var späckad med tårtrecept där de flesta överlag var gräddbefriade. Det magiska ordet i USA är nämligen inte äckelpäckelgrädde utan frosting i en uppsjö smaker och färger. Can you spell heartdisease? ... Can you spell Y-U-M?!



Komplicerade smaker var ledordet och jag föll för Banana split cake with chocolate frosting. Tårtbottnarna är fluffiga och innehåller kolasås. Fyllningen är vaniljkräm (som egentligen ska göras från scratch men som jag tänker köpa färdig) och mosad/ eller skivad banan (jag har inte bestämt mig än) och härlig chokladfrosting runtom. Jag tänker dock byta ut den klassiska frostingen mot en chokladdito med jordnötsmör i för jag är mätt på klassisk frosting efter min cupcake-orgie som jag hade för ett tag sedan. Bara frosting= sockersmak, jordnötsmör i frosting= lite mindre sockersmak och besides, jordnötter är aldrig fel. Jag bakar dock både laktosfritt (for me) och glutenfritt (for littlesister) samtidigt så jag gjorde bottnarna idag så jag är säker på att få dem lyckade. Skulle det bli en katastrof har jag tills fredag på mig att göra om. Ett litet experiment alltså. Men jag kan glatt meddela att bottnarna såg väldigt goda ut när de kom ut ur ugnen (och luktade gudomligt!), jag hoppas att de smakar lika gott på fredag.

Kommentarer
Postat av: Eva

Okej, va gulligt ;) hihih ja han e så söt ;)

2008-06-25 @ 22:50:48
URL: http://evasriddle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0