Naturligt vs. onaturligt

Jag har aldrig förstått varför så många människor omfamnar 'naturligheten'. I synnerhet när man diskuterar jämställdhet och feminism. Det är 'naturligt' för kvinnor att vara mer omvårdande och det är 'naturligt' för män att vara mer tävlingsinriktade. Även om det skulle finnas något i detta påstående (vilket min åsikt är att det inte finns) är det så jävla absurt att ta upp det. Det är inte naturligt för människor att flyga flygplan, använda vaccin, klona fårbebisar eller färga håret med mera. Hela samhället går ut på att vi förbiser våra sk. naturliga begränsningar och trotsar/ förändrar naturen: fan okej, vi har inte vingar, vi bygger ett flygplan istället, moder natur ska inte tro att hon kan lura oss på flygturer där uppe i det blå. Varför blir det då relevant att dela in människor i två grupper och de som inte passar in får skylla sig själva, för det är inte naturligt på det andra sättet!?! Dags för anpassning. Tydligen är kvinnor som inte vill ha barn defekta också. Det känns som ett passande epitet för min del: jag är en defekt kvinna. Jag kan leva jävligt bra med det
"Ledsen jag kan inte anpassa mig, jag är defekt från början så jag tänker göra vad jag vill och känns det jobbigt tänk på att jag inte är någon riktig kvinna så känns det bättre!".

Apropå en jävligt korkad diskussion jag har följt på sistone.

Kommentarer
Postat av: maria

Hahahaha jag gillar verkligen din slutkläm!

Men det är ganska intressant det här med 'det naturliga' - om inte annat kan man studera när ordet används för at förstå sig på samhället. 'Det naturliga' brukar göra sitt inträde när vissa grupper försöker göra anspråk på makt. Typ natuliga kvinnor ska stanna hemma och föda barn. Bögar ska inte få adoptera barn - det är onaturligt.



Lästips: under det rosa täcket...om du inte redan läst den.

2008-06-23 @ 21:36:00
URL: http://jatteintressant.blogspot.com
Postat av: Nancy

Precis, det handlar egentligen inte om att "vara" naturlig utan som ett sätt att försöka begränsa vissa grupper!



(Klart jag läst den!) Rosa täcket in my heart liksom :)

2008-06-23 @ 22:04:36
URL: http://negativenancy.blogg.se/
Postat av: Aurosia

Nu blev jag lite kär i dig. ;P

Denna blogg åker upp på bevakning (på ett icke hotfullt sätt ;P Jag är inte FRAanställd, hehe) ;)

*

2008-06-28 @ 03:44:39
URL: http://theheartbeatofadoll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0