Forumstroll

Är vidriga människor. Egentligen är ju forum värsta stället att upprätthålla sig på internet för det finns alltid tusen idioter som ska diskutera saker som de inte känner till. Men favorit är när man åberopar fakta och forskning, de relaterar det till sina känslor och när man frågar efter källor flippar de och/ eller påbörjar med personliga påhopp. Suveränt. Ett alternativ är också när de börjar dissa en utifrån parollen att allt man läser i en bok inte är sant. Jag vill visserligen inte göra anspråket på att böcker (generellt) förmedlar total sanning, men vad är mest tillförlitlig, en människa med känslomässiga resonemang eller en bok inom ämnet?
Näe just det.
Därmed inte sagt att känslor och åsikter är viktiga delar i en diskussion, det är de förvisso men saker i sti med: "Jag vet att det kommer mycket mer invandrare till Sverige än vad som redovisas i statistiken för kolla bara hur många man ser när man går ut på gatan." är ju i princip löjeväckande. Indeed. Och försöker man diskutera olika politiska åtgärder eller metoder så möts man gärna av: "Men det där skulle aldrig fungera för mig". Okej, men är du representant för resten av befolkningen? "Men det låter helt orimligt...". Jaha, skriv gärna varför. "Men det skulle ju aldrig fungera för mig." Härligt.


En liten parallell på väg till köket för att inmundiga lite frukost/ lunch.




EDIT: jag blir uppsläppt på fredag!!! handledaren släpper upp mig med förbehåll om att uppsatsen inte fått någon sluthandledning och att den kan bli underkänd (inte hennes ansvar då, utan mitt) men att hon inte tror den kommer bli det. Me so happy!

Kommentarer
Postat av: Elina

Congratulations!



/E.

2008-05-21 @ 11:52:31
URL: http://elinakarsna.blogg.se/
Postat av: Flunky

Folk i riktiga livet är lika hopplösa. Jag hänvisade häromveckan till en WHO-undersökning som hade gjorts angående kötts påverkan på miljön, och personen jag debatterade med fnyste bara och sa, "Med statistik kan man bevisa vadsomhelst". Sen dog liksom diskussionen för att min motpart vägrade erkänna att WHO-undersökningar var pålitliga källor.

2008-06-01 @ 23:04:45
URL: http://flunky.gangsterville.org
Postat av: Flunky

Måste citera en passande dikt i ämnet. Av min favoritpoet Wendy Cope.





"He tells her that the Earth is flat -

He knows the facts, and that is that.

In altercations fierce and long

She tries her best to prove him wrong.

But he has learned to argue well.

He calls her arguments unsound

And often asks her not to yell.

She cannot win. He stands his ground.



The planet goes on being round."

2008-06-01 @ 23:08:20
URL: http://flunky.gangsterville.org
Postat av: Nancy

F: Men FFS! Jag blir så trött på sådana människor!!!

2008-06-02 @ 09:51:28
URL: http://negativenancy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0