John Hron

Jag vet inte hur många som kommer ihåg John Hron och det uppmärksammande Kode-mordet som skedde 1995 i Kungälv. (Kort: John en fjortonårig kille misshandlades till döds av ett gäng nynazister). Hans föräldrar valde efter mordet att starta en minnesfond och turnera Sverige över för att föreläsa om händelsen, våld och deras sorg. I högstadiet kom de till min skola och höll en föreläsning i gymnastiksalen inför alla klasser. Jag gick sedan hem och sökte upp obduktionsbilderna på internet och mådde för första gången i mitt liv fysiskt illa över en simpel bild. Jag har inte tänkt på detta på hur många år som helst tills jag slösurfade som vanligt idag och stötte på en blogg som använder en av bilderna i ett inlägg över hur mycket stryk denne personen skulle vilja ge en av sina arbetskamrater (som tydligen i sin tur ogillar författaren till inlägget). Min första tanke är hur fruktansvärt det måste ha varit för pappan att behöva identifiera sonen i det skick han var i när hans kropp hittades och min andra tanke är man borde respektera de döda. Faktiskt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0