Housewife:arna invaderar

Kärnan i feminism för mig handlar om frihet. Fria val.

Men den där hemmafru-grejen som exploderat (igen) på sistone är lite klurig. Fria val i all sin ära men det finns en ganska svår problematik. Väljer man att vara hemmafru (med barn eller utan barn) istället för att arbeta medan mannen arbetar är man satt på arslet om förhållandet tar slut. Det skapar en beroendesituation då hemmafrun utan sin man inte har möjlighet att klara sig själv, vilket kan leda till att personen stannar i ett dåligt förhållande. Efter tio år som hemmafru, hur tar man sig tillbaka till arbetslivet?
En del av dessa pyssliga fruar (vars bloggar poppar upp mer regelbundet) verkar ibland inte heller varit en del av arbetslivet någonsin utan gått från en familj (som dotter) till en ny familj (som fru). Frihet att välja att vara hemmafru kan alltså leda till brist på självständighet. Att personer gärna vill argumentera för att barn eller ett hushåll behöver någon som stannar hemma kan jag väl köpa till viss del. Vissa föräldrar kan bolla och palla arbete, barn, fritid and then some och vissa kan inte det. Barn kan säkerligen må bra av både det ena och det andra om det utförs av fantastiska människor. Men, MEN jag tror inte att barnen mår bättre bara för att kvinnan=hemmamamma och mannen=försörjare. Det är inte satt i sten vem som ska vara vad.

Jag diskuterade detta med en vän rätt nyligen där både hon och sin sambo är överens om att det är hans som stannar hemma med (de framtida) barnen medan hon arbetar. Han kommer bli en fantastisk hemmapappa och hon kommer bli en fantastisk bortamamma, det finns liksom inget problem. Trots alla förbaskade idioter som brukar bräka om och önska mer traditionella könsroller.

På en mer personlig nivå har jag svårt att relatera dock. Jag hatar hushållsarbete, jag vill inte ha barn och jag mår dåligt av att inte vara produktiv och högpresterande (diska, dammsuga och powerwalka gills INTE). Kanske därför jag är feminist, för att slippa bli pådyvlat allt det där. Självbevarelsedrift liksom. Jag vill kunna välja mina egna val och låta alla andra gräva sina egna gravar. Whatever makes your world go around.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0