The blue zones - how to be a centurian

Jag snittar lite mer än en bok per natt när jag jobbar och för ovanlighetens skull har jag inför denna helgen en liten hög att arbeta mig igenom. En av dem var "The blue zone" av Dan Buettner som handlar om olika platser i världen där det finns stora mängder av "centurians" (folks om lever i mer än 100 år) samt där befolkningen generellt är friskare och lever längre jämförelsevis med resten av världen. Sjukt intressant bok. Jag är mer intresserad av att leva bra än att leva tills jag är hundra som ett vårdpaket. Att många är fruktansvärt aktiva i sen ålder är något som ofta påpekas i boken, fine and dandy säger jag och läser vidare. Hursomhelst, det som förvånade mig mest (men kanske inte alla andra) är att visst spelar mat och motion roll men saker som sociala relationer är tydligen extremt viktiga. Att ha en orsak till att kliva upp sängen varje morgon (som jag fortfarande kämpar med ibland) är också ytterligare en viktig faktor. Att inte oroa sig, att sluta älta och sluta stressa och att odla och bibehålla viktiga sociala relationer tillsammans med mild motion och äta en begränsad till större delen vegetarisk kost är tydligen the key. How fucked am I liksom?
Jag är vegetarian som inte äter mjölkprodukter (lite fusk med ost och glass) men utöver det, I am so fucked.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0