Brott mot mänskliga rättigheter?

På nyheterna idag (och tidningarna) uppkom storyn om vuxen fånge på Hällbyanstalten som suttit isolerad med vuxenblöja och handfängsel i två veckor. Röda korset kritiserar agerandet och menar på att mannen behandlats mycket illa under sin vistelse. Fair enough.

Men till viss del sympatiserar jag med personalen. Fången hade kastat avföring på personalen, kissat på dem, bitits och rivits. Och yeah, vad gör man?
I helgen jobbade jag med en utåtagerande brukare som lyckades sparka mig i ansiktet samt spotta mig i ansiktet och well, been there done that. Hur agerar man på ett medmänskligt sätt som personal när man tvingas att hantera människor med detta beteende? Jag vet ärligt talat inte.

Men på samma sätt som det inte är okej för fången att utsättas för denna behandlingen är det inte heller okej att tycka att personal ska leva med att bli behandlade på detta sätt i sitt jobb. Giftig arbetsmiljö är bara förnamnet och stressen är inte att leka med.

Kommentarer
Postat av: Jamaica Slim

Jag tror för övrigt att du kan behöva lite:

http://www.overheardinnewyork.com/

2009-01-28 @ 11:11:01
Postat av: Cecilia

Folk tänker sällan på personalen, samma sak med äldreboenden där släktingar beskyller personalen för att göra ett uselt jobb, som om de är anställda för att vara personliga passopps. Att ha en dräglig arbetsmiljö är en mänsklig rättighet likväl.

2009-01-30 @ 13:41:53
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Nancy

J: :)



C: Indeed! Serviceyrke är inte= passop och ja, många har inte insett det ännu, inklusive personal!

2009-01-30 @ 22:34:48
URL: http://negativenancy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0