Uppsatsopponering och gubbslem

Jag går inte upp med min uppsats som resten av min klass men man måste ändå närvara vid ett antal opponeringar som en del av examinationen av kursen. Förutom att genomföra en opponeringen helt själv då. Hursomhelst, H gick ju upp med sin uppsats idag och olyckligtvis genomfördes denna opponering av samma gubbe som genomförde mini-opponeringen på mitt utkast i min handledningsgrupp. Saken är den att H:s uppsats är fläckfri (nästintill) och hon fick VG, naturligtvis. Vi har haft våra egna handledningsträffar och hjälpt varandra mycket så jag vet vad hon och uppsatsen går för. Till saken!
...I slutet av opponeringen kläcker han ur sig en oförglömlig (och jävligt onödig) kommentar:
"Jaha, så är det ju en del slarv- och skrivfel i språket i uppsatsen, jag tycker faktiskt att har man arbetat med uppsatsen i tio veckor så kanske man läsa igenom den ett par gånger extra."

VA?!
Jag höll på att bita mig i tungan och var väldigt nära att fråga honom vad sjutton han höll på med. Denna personen lyckades nämligen med konststycket att dra fel slutsatser av egna citat i sin uppsats (hans opponering genomfördes på morgonen). Sicken prestation!
...Det står typ: himlen är blå och människan skriver att den är röd trots att samma människa författat tidigare rader. Och jag gör ingen grov jämförelse, hans resultatredovisning var helt upp och väggarna ibland. Riktigt roligt.

Men vad som däremot inte var roligt var att han kunde med att dräpa till med denna kommentaren som avslutning. Ingen sade något och då det inte var jag som blev opponerad på kunde jag inte göra något annat är att bita i läppen och knyta händerna under bordet. H är på tok för snäll ibland. Dock tog iallafall både examinatorn och H detta med lugnt då det egentligen framstår som ganska löjligt för vemsomhelst som har läst uppsatsen. H kan skriva. Riktigt bra. Därmed inte sagt att gubben inte förtjänar en näsbränna. 

Till min glädje slipper jag personen ifråga då jag ska skriva uppsats i litteratur nu som börjar på måndag och aldrig kommer behöver återse fanskapet. Men ändå...gubbslem tror jag är den adekvata termen. Föråldrade stofiler som lever i illusionen att ålder=visdom=bra i skolan och inte ser längre än näsan räcker. Yes, jag älskar att generalisera och spy galla idag. 

...Men det är förstås jättejobbigt och det måste vara den akademiska motsvarigheten till kastrering att inse att man inte ens är i närheten av akademisk och skriftlig kvalité av någon som är hälften så gammal som en själv. Inte för att gubbslem har insikt. Och förhoppningsvis läser inte slemmet i fråga denna blogg. Men det tror jag inte - jag skriver ju bara feministisk rappakalja.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0