Katt på vift

Kommer traskandes hem från jobbet. Det är en av de få sakerna jag gillar med supertidiga morgnar, att gå hem efter solen gått upp och det är tyst och tomt runtomkring. Allting vaknar till liv. Plus att det känns okej att vara uppe såhär tidigt när man vet att man är på väg hem till en varm säng (som råkar innehålla en varm pojkvän).

Minus: Såg en katt sitta på gården och jama (alldeles hjärteskärande bör tilläggas) utanför en viss uppgång. Jag vet att någon i denna uppgång äger en grå katt som vistas utomhus i tid och otid. Katten kommer framspringandes och gosar och då jag får tillfälle att kolla in den närmre ser jag att den har en del jack i örat och är en okastrerad hankatt. Inte mager direkt men känner sårskorpor när jag drar händerna längs kattens kropp (troligtvis skabb som lett till eksem/ småsår?!). Plus en del tovor.
Dilemma: Denna katten har kanske en ägare men borde denna person verkligen äga den om den inte kan sköta den?
Dilemma 2: Har  egentligen inga problem alls med att skopa upp katten och bära hem den, djurets välfärd kommer först, MEN har en löpande ung hona hemma och en stor revirbunden hankatt. Kan inte med gott hjärta ta hem en okastrerad hankatt till dem och vill inte utsätta katten i sin tur för en min hemmaflock då min lägenhet är för liten för att ge katten fristad från flocken.
...Vet också att katthemmen är totalt överfulla och har hemlösa katter som står och väntar i kö på jourhem.

...Alternativ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0