Sjuk katt

Jag trodde att katten var frisk, ack vad jag bedrog mig. Efter kuren som jag fick i fredags har katten mått bra och detta trots att jag bevakat honom som en orolig hönsmamma. Så jag började slappna av och hoppade högt av glädje (bildligt talat) när jag såg mitt lönebesked som kom idag, myyycket bättre än förväntat. Ungefär där gjorde jag fel.
Som en mycket vis man sade: "There is nothing worse than a Bundy admitting he has good luck..." 
För då kommer det naturligtvis otur tusenfalt.

Kom hem från jobbet, allt var bra, sov okej (5-6) timmar och går upp och dricker lite juice och tittar nyfiket på min hankatt som tvångsgosar mina smalben. Oh no...NO!
Han har börjat kisa och visst som fan när jag tittar i hans öga ser jag att hinnorna som omsluter ögonen börjar bli röda och irriterade. Satan i gatan!
Jag var med om detta förra sommaren och inte nog med att den sommaren dränerade min sommarkassa till botten, jag fick även träffa veterinär på veterinär för ingenting de gav mig verkade hjälpa. (Både olika piller och droppar)
Det började med att han blev riven i ögat av en väns katt som jag passade och slutade inte förrän ca. 2 månader senare.

Till slut när jag helt utschasad åker in på ett akutbesök på jourtid och träffar en väldigt trött, sur och uppgiven veterinär får jag en ordentlig medicin som verkligen hjälper. Naturligtvis kan katten inte få en vanlig ögoninfektion utan det måste vara en twist på det - lika bångstyrig som sin matte är han.
...Hursomhelst, inte nog med att min ekonomi inte pallar det den här gången, mina nerver gör fan inte det heller, jisses, jag kommer gå i bitar av oro och katten kommer hata mig i minst tre månader då jag kommer vara tvungen och medicinera hans ögon ett antal gånger per dag. 

Dilemma:
Kattens öga är väldigt minimalt irriterat , jag ser det bara i och med att jag varit med om det ett par gånger samt att jag hållit supernoga koll på honom med tanke på förra veckan. 
...Ska/ kan jag vänta tills måndag? 
Har ingen möjlighet att bli skjutsad till veterinär (förrän måndag) pga att pappa är bortrest och katten kryper ur sitt skinn varenda gång han åker buss, blir så rädd att jag mår dåligt av att se honom skaka och yla i sin resebur.
...Eller ska jag försöka beställa en tid, nu, tills imorgon för att vara på den säkra sidan och åka kollektivt eller kanske lägga ut pengar på en taxi?

Efter intensiva googlingar ser jag två åsikter på forum och hemsidor:
1) Skölj ögat/ tvätta det med koksaltslösning från apoteket och avvakta ett par dagar. Blir det värre, uppsök veterinär! (Eller om det blir värre mycket fort, på bara kanske ett par timmar...)
2) Uppsök veterinär genast, inom 24 timmar, vänta inte, infektionen kan göra katten blind!

What to do... what to do?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0