Vikt-issues

Oprah diskuterar Carsons nya program "How to look good naked". En tanke som slår mig är inte att kvinnorna hänger upp sig på vikt, även i den bästa av världar har alla kvinnor (och män?) tänkt negativa tankar kring sin kroppsform och vikt. Men det viktiga blir att vi kvinnor inte bara hänger upp oss på vikt (age old news) utan att vi behöver ett program för att komma till rätta med det. Det säger till mig att vi inte nödvändigtvis uppfostras in i viktnojan utan att vi uppfostras till att inte kunna tycka saker utan att få bekräftelse på att det är rätt. Vi måste höra från främlingar att vi är snygga.

Å andra sidan finns det ingen bättre kur än att bombardera sig själv med "tjock"-propaganda istället för den smalhetsen som förmedlas i tv, tidningar, internet och liksom överallt. Mitt bästa köp är en stor fotobok med erotisk konst genom historien. Kroppar i alla storlekar och former speglar allt från prydhet till det mest obscena (insert your worst hang-up here). För det värsta som jag märker med mig själv är hur jag själv formar mina tankar kring kropp och storlek och sveps med och jag ser mig ändå som en människa med kritiskt öga.


260095-215
Foto taget av: Jana Hojstricová

Kommentarer
Postat av: Elina

Såg Oprah idag och det handlade om samma sak! Visst är det märkligt att vi människor är så beroende av andra människors bekräftelse... Jag tror inte att synen på sig själv ändras genom att vara med i programmet "How to look good naked", utan det krävs ett hårt arbete med och i sog själv för att bli trygg, känna sig bekväm och trivas med och i sig själv!

/E.

2008-04-15 @ 11:11:55
URL: http://www.elinakarsna.blogg.se
Postat av: Nancy

E: Indeed!

2008-04-16 @ 09:21:42
URL: http://negativenancy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0