The longevity diet

Mitt primära intresseområde för stunden skiftar hela tiden men just nu handlar det om "evigt" liv. Fast det vore väl mer rätt att snarare prata om hur man förlänger sitt liv och hur man förbättrar tillvaron under sina sena år. Det började med den förbaskade Blue zone-boken, späddes på av K Special: "Evigt liv" och allt snack om CR-S och slutade med att jag beställde "The Longevity diet" (som inte kommit än). Huvudpoängen är att vissa åtgärder förlänger ditt liv genom att hålla kroppen vid god hälsa. The Blue Zone betonade en i huvudsaklig vegetabilisk kost bland med "low impact exercise" på daglig basis (exempelvis promenader), goda sociala relationer genom livet och en mening som ger en motivation att gå upp varje morgon samt låg eller ingen stress. CR-S står för Calorie Restriction Society, som bygger på vetenskapliga rön som visar på att en huvudsaklig vegetabilisk kost samt kalorirestriktion hämmar åldrandet och främjer kroppens "överlevnadsförmåga". Att långsamt anamma CRS:livsstilen och undvika stora viktnedgångar (detta betonas noga!, stora viktnedgångar har nämligen motsatt effekt om de sker för snabbt) vänjer man sig så sakteliga och kroppen anpassar sig och lever längre och bättre.

Tanken på ett längre liv är inget som tilltalar mig om kroppen hindrar en från att upprätthålla en hygglig levnadsstandard. Att leva länge och väl tilltalar dock mig (vem gillar inte tanken liksom?) men det är lite knepigt med tanke på att jag inte ens har någon aning om vad jag ska pyssla med till hösten. Varför försöka jaga extra år om jag inte är säker på hur och var jag vill leva dem?

Nåväl, det är rätt spännande läsning och väcker en del intressanta tankar.


I synnerhet gällande Atkins och alla andra fettbaserade diet som folk anammar nuförtiden för att tappa vikt och bibehålla den. Att leva på fett, rött kött och ägg kanske inte är vägen till välmående? Nämen, det hade väl fan en femåring kunnat räkna ut. Over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0